top of page

Σήμερα, 19/10/15, πήγαμε εκδρομή με την τάξη μου στο " Αρχαίο τεχνολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης",  που βρίσκεται στην Διεθνή  Έκθεση Θεσσαλονίκης, στο περίπτερο 3.

Στο μουσείο αυτό υπάρχουν τρεις χώροι ξενάγησης. Στον πρώτο χώρο εκτίθενται σημαντικές εφευρέσεις των αρχαίων Ελλήνων. Μου έκανε εντύπωση ο κινηματογράφος, με τον οποίο οι Έλληνες στην αρχαιότητα διασκέδαζαν και ο αυτόματος πωλητής αγιασμού. Επίσης,  μου απέσπασε την προσοχή η αυτόματη υπηρέτρια, που έριχνε κρασί και νερό στο κύπελλο, ανάλογα με την επιθυμία του χρήστη. Εδώ είδα, για άλλη μια φορά, τον μηχανισμό των Αντικυθήρων και το αυτόματο άνοιγμα των πορτών ενός ναού.

Στο δεύτερο χώρο υπήρχαν διάφορα αρχαία ανακατασκευασμένα  μουσικά όργανα. Αν και υπήρχαν πολλά και περίεργα έγχορδα, πνευστά και κρουστά όργανα ( λίρες, αυλοί, κιθάρες, τύμπανα κα) εγώ ξεχώρισα τον κοχλό , την γνωστή μας μπουρού.  Ο κοχλός δεν είναι τίποτε άλλο από ένα κοχύλι στο οποίο είχαν ανοίξει μία τρύπα στην κορυφή για να μπορεί να φυσάει από εκεί ο μουσικός.

Ο τελευταίος  χώρος ήταν αφιερωμένος στις  "Μαγεμένες" , τις Καρυάτιδες της Θεσσαλονίκης. Οι "Μαγεμένες" αρχικά βρισκόταν στη ρωμαϊκή αγορά της Θεσσαλονίκης, αλλά σήμερα, εκτίθενται στη Γαλλία, στο μουσείο του Λούβρου. Εδώ μου δόθηκε η ευκαιρία να πω τον μύθο του έρωτα του  Μ. Αλέξανδρου και της γυναίκας του βασιλιά της Θράκης. Η αγάπη αυτή εξόργισε το βασιλιά της Θράκης ώστε να κάνει μάγια στον Μ. Αλέξανδρο. Τα μάγια όμως αυτά τελικά δεν μαρμάρωσαν τον Μ. Αλέξανδρο αλλά τη γυναίκα του, τη συνοδεία της και τον ίδιο.

Αυτό το μουσείο μου άρεσε πολύ. Με εντυπωσίασε κυρίως το ότι οι αρχαίοι Έλληνες  αν και δεν είχαν την σημερινή τεχνολογία και γνώση, δεν στερούνταν έξυπνων κατασκευασμάτων και υπέροχων έργων τέχνης.

ΑΓΓΕΛΙΚΗ

Χτες πήγαμε μια πολύ ωραία εκδρομή στο μουσείο αρχαίας τεχνολογίας και στις μαγεμένες .μας είχαν πει να είμαστε εκεί από τις εννέα ώρα .φτάσαμε στο περίπτερο τρία της έκθεσης και μας καλωσόρισαν .επίσης μας διευκρίνισαν τρεις κανόνες: να κάνουμε ησυχία ,να  μην πλησιάζουμε τα εκθέματα και να μην τα ακουμπάμε ο κύριος Γιάννης ήταν ο ξεναγός μας στο πρώτο κομμάτι του μουσείου (διαφορές μηχανές της αρχαίας Ελλάδας).

Μας έδειξε διάφορα ενδιαφέροντα  εκθέματα εκείνης της εποχής. Μας μίλησε για την αιολόσφαιρα του Ήρωνος δηλαδή την πρώτη ατμομηχανή ,για το αυτόματο σπονδείο με κερματοδέκτη ,για τον ηχητικό συναγερμό ο οποίος έβγαζε μια πολύ ωραία μελώδια .Μας έδειξε επίσης τα αυτόματα θέατρα των αρχαίων ελλήνων .Ο Ήρωνος δημιούργησε δυο αυτόματα θέατρα το ένα οι αρχαίοι έλληνες το θεωρούσαν κινηματογράφο και το άλλο κουκλοθέατρο όμως και τα δυο ήταν πολύ εντυπωσιακά .Μας μίλησε για την αυτόματη υπηρέτρια του Φίλωνος(το πρώτο ρομπότ στην ιστορία)αλλά και για τον αυτόματο κρατήρα.

Στο δεύτερο κομμάτι το όποιο μας παρουσίασε η κυρία Ελένη αφορούσε τα αρχαία μουσικά όργανα .μας είπε για την λύρα η όποια ήταν φτιαγμένη από καβούκι χελώνας ,κέρατα κατσικάς και οι χορδές του ήταν εντόσθια ζωών και έπρεπε να είναι από 3-12. Επίσης ήταν εφεύρημα του θεού Ερμή .μας μίλησε για την κιθάρα του απόλλωνα,για την αρχαϊκή κιθάρα ,για τον πάνδουρα για την κιθάρα του Ορφέα ,για τον δίαυλο ,τον άυλο και για τον πολυκάλαμο σύριξγ αλλά και για πολλά.

Στο τελευταίο κομμάτι μας ξενάγησε  ένας πολύ διασκεδαστικός και αστείος κύριος ο οποίος μας μίλησε για τις μαγεμένες οι αυτή την στιγμή οι γνήσιες βρίσκονται στο μουσείο του Λούβρου .στην εσωτερική πλευρά εικονίζονται ο Διόνυσος ,η Αριάδνη ,η Λήδα και ο κύκνο-Δίας και μια μαινάδα .στην εξωτερική πλευρά εικονίζονται η Νίκη ,η αύρα, ένας Διόσκουρος και η αρπάγη του Γανυμήδη.

Μου άρεσε πολύ η ξενάγηση και ήταν πολύ εντυπωσιακά όλα αλλά που μου έκανε περισσότερο εντύπωση ήταν οι μηχανές.

ΙΩΑΝΝΑ

Την Δευτέρα 19/10/15 πήγαμε στο μουσείο αρχαίας τεχνολογίας στο περίπτερο 3 της ΔΕΘ. Εκεί διαπιστώσαμε πόσο προηγμένο πολιτισμό , για την εποχή εκείνη , είχαν οι αρχαίοι Έλληνες , αφού γνωρίσαμε εφευρέσεις μαγικές και παράξενες , που ούτε καν μπορούσαμε να τις φανταστούμε. Οι περισσότερες από αυτές τις εφευρέσεις είχαν φτιαχτεί για να βοηθούν τον άνθρωπο. Όπως για παράδειγμα ο τρίποδας γερανός που με σχοινιά βοηθούσε πολύ τους εργάτες να σηκώνουν βαριά αντικείμενα , π.χ. πέτρες. Βέβαια υπήρχαν και κάποιες εφευρέσεις για την διασκέδαση του πλήθους. Μία από αυτές παρίστανε έναν ναό που μέσα του υπήρχε ο θεός Διόνυσος και τον ναό τον περιτριγύριζαν ιέρειες. Με το γύρισμα ενός μοχλού ενεργοποιούταν ένας μηχανισμός αποτελούμενος από γρανάζια και σχοινιά και διάφορα πράγματα συνέβαιναν τότε στον ναό. Οι ιέρειες άρχιζαν να στριφογυρίζουν και από ένα ραβδί που κρατούσε ο Διόνυσος ανάβλυζε νερό ενώ η κούπα του Διονύσου ξεχείλιζε από κρασί. Επίσης σε έναν βωμό άναβε μια φωτιά.

Οι εφευρέσεις ήταν εντυπωσιακές αλλά δεν ήταν μόνες στο περίπτερο 3. Λίγο πιο δίπλα υπήρχαν όλα τα μουσικά όργανα της αρχαίας Ελλάδας! Ήταν φτιαγμένα από μέταλλο ως κοχύλια και είχαν όλα μια ξεχωριστή ιστορία. Η ξεναγός μας , μας τις εξιστόρησε όλες αναλυτικά. Η αγαπημένη μου ήταν η ιστορία της λύρας: «Ο μύθος λέει ότι ο θεός Ερμής μια μέρα που δεν είχε τι να κάνει πήρε ένα καβούκι χελώνας , τα έντερα ενός ζώου , μερικά ξύλα και τα κέρατα μιας αγελάδας και με αυτά έφτιαξε τη λύρα. Λίγο αργότερα πείνασε και έφαγε μερικά από τα βόδια του θεού Απόλλωνα. Ο Απόλλωνας θύμωσε και βρήκε τον Ερμή. Ο Ερμής για να μη τον μαλώσει ο αδερφός του , του χάρισε τη λύρα. Από τότε η λύρα έγινε το σύμβολο του Απόλλωνα».        Μετά που ξετυλίξαμε το κουβάρι της ιστορίας και μάθαμε πολλές και πολύτιμες πληροφορίες , μας περίμενε ακόμα μία έκπληξη. Κοντά στα μουσικά όργανα βρίσκονταν οι «Μαγεμένες». Οι «Μαγεμένες» είναι τέσσερα αγάλματα με διπλή όψη. Δηλαδή και από τις δύο πλευρές είναι σκαλισμένες. Αποτελούσαν μέρος μιας ανοιχτής στοάς εδώ στη Θεσσαλονίκη. Ήταν ανέγγιχτες μέχρι που οι Εβραίοι που έδιωξε ο βασιλιάς της Ισπανίας από τη χώρα του εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη. Η Εβραϊκή συνοικία περιελάμβανε και τις «Μαγεμένες». Έτσι ένας Εβραίος το εκμεταλλεύτηκε. Έκοβε κομμάτια από τα αγάλματα και τα πουλούσε στους τουρίστες! Αλλά αυτό δεν ήταν το χειρότερο. Μετά από κάποια χρόνια ένας Γάλλος αρχαιοκάπηλος με τη βοήθεια του σουλτάνου έκλεψε τα αγάλματα και τα πήγε στο μουσείο του Λούβρου. Το μόνο που απέμεινε από τις γνήσιες «Μαγεμένες» στην Ελλάδα ήταν ένα κομματάκι από το χέρι ενός αγάλματος που έσπασε στην μεταφορά! Τέλος πάντων , μετά από πολλά χρόνια οι Γάλλοι έκαναν αντίγραφα των αγαλμάτων και τα έστειλαν στην Ελλάδα (τα αντίγραφα όμως είναι αντίγραφα) . Και με τις «Μαγεμένες» τελείωσε η περιήγησή μας στον μαγικό κόσμο της ιστορίας. Αλλά μακάρι να μπορούσαμε να μείνουμε λίγο ακόμα μπροστά σε εκείνες τις ελκυστικές βιτρίνες για να μπορέσουμε να φανταστούμε λίγο ακόμα και να σκεφτούμε για μια στιγμή σαν τους μεγαλοφυείς προγόνους μας…

ΘΑΝΑΣΗΣ

Στις 19-10-2015 η τάξη μου επισκέφθηκε το Μουσείο Αρχαίας Τεχνολογίας που φιλοξενείται στη Δ.Ε.Θ. Εκεί γνωρίσαμε αρχαία μουσικά όργανα, εφευρέσεις των αρχαίων Ελλήνων και μάθαμε για τις «Μαγεμένες».

Στην αρχή μας ξενάγησαν στην αίθουσα με τις κατασκευές. Εντυπωσιάστηκα από αυτά που συνάντησα. Ήταν όλα τόσο περίπλοκα και δύσκολα για να τα σκεφτεί κάποιος, αλλά και πολύ έξυπνα. Συνεχίσαμε την ξενάγηση στα μουσικά όργανα που ήταν φτιαγμένα από καβούκι χελώνας, δέρματα ζώων, μαλλί προβάτου και από άλλα υλικά. Τελειώσαμε βλέποντας και ακούγοντας για τις Μαγεμένες.

Οι Μαγεμένες είναι αγάλματα και παριστάνουν τους συνοδούς του θεού Διόνυσου.Ήταν η Αύρα, η Αριάδνη, η Μαινάδα, η Λήδα, η Νίκη, ένας από τους Διόσκουρος και ο Γανυμήδης. Οι Μαγεμένες βρίσκονταν σε μια εβραϊκή συνοικία, στην αυλή ενός εμπόρου. Ο έμπορος αυτός έκοβε μικρά κομμάτια από το μνημείο και το πουλούσε στους τουρίστες. Ο Γάλλος EmmanuelMiller με άδεια της οθωμανικής αυτοκρατορίας και παρά την αντίδραση του πληθυσμού της πόλης, ξήλωσε το μνημείο όπου ήταν τοποθετημένες οι Μαγεμένες και το μετέφερε στη Γαλλία. Σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου στη Γαλλία. Και τα αγάλματα που εμείς είδαμε στην έκθεση ήταν αντίγραφα.

Η ξενάγηση στο Μουσείο Αρχαίας Τεχνολογίας θα μου μείνει αξέχαστη και τις γνώσεις που έμαθα εκεί δε θα τις ξεχάσω ποτέ. Ήταν μια ξεχωριστή ξενάγηση και ελπίζω να άρεσε σε όλους όσο άρεσε σε εμένα.

ΒΑΣΙΛΙΚΗ

Στις 19-10-2015 πήγαμε μια εκδρομή στο Μουσείο Αρχαίας Τεχνολογίας.

Στο  Μουσείο Αρχαίας Τεχνολογίας είδαμε πολλά και διάφορα υπέροχα πράγματα, που  για αρχαία  τεχνολογία ήταν πολύ προχωρημένα και λίγα λέω !!!!!

Όλα αυτά που είδαμε ήταν υπέροχα και πανέξυπνα και σας το λέω αληθινά και τι δεν θα έδινα για να πάω άλλη μια φορά !!!!!!!!

ΕΥΑ

Χθες πήγα με την τάξη μου στο περίπτερο 3 στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Το περίπτερο παρουσίαζε τις «μαγεμένες», τις εφευρέσεις της παλιάς εποχής και τέλος την εξέλιξη των μουσικών οργάνων.

Πρώτα επισκεφθήκαμε τις εφευρέσεις τις παλιάς εποχής. Μερικά από τα αγαπημένα μου ήταν «Ο ΓΕΡΑΝΟΣ», «ΤΟ ΡΟΜΠΟΤ» και τα δυο παιχνίδια.  «Ο ΓΕΡΑΝΟΣ» βοηθούσε στο να κουβαλήσεις κάτι βαρύ ή να χτίσεις κάτι, για παράδειγμα: σπίτια και εκκλησίες . «ΤΟ ΡΟΜΠΟΤ» σέρβιρε ποτά μόνο του, αρκούσε να βάλεις στο αριστερό του χέρι το ποτήρι σου και αυτό με τον μηχανισμό που είχε έβγαζε απ’ την κανάτα στο δεξί του χέρι κρασί. Τα δυο παιχνίδια ήταν το σκάκι κάτω και το tangram πάνω.

Μετά εντυπωσιαστήκαμε από την εξέλιξη των μουσικών οργάνων. Εκεί λάτρεψα τον μύθο που μας είπανε. Ο μύθος έλεγε πως επειδή ο Ερμής γεννήθηκε με ένα μήνα καθυστέρηση,ήξερε ήδη να περπατάει και το βαρέθηκε. Άρχισε να παίζει. Και αυτό το βαρέθηκε. Είδε μια χελώνα και έπαιξε μαζί της και ανακάλυψε πως η χελώνα δεν είχε φωνή. Της υποσχέθηκε πως θα της δώσει την πιο γλυκιά και ωραία φωνή και έτσι έφτιαξε την λύρα. Έπαιξε με αυτήν και τη βαρέθηκε και αυτή. Κάποια στιγμή πείνασε και πήγε να φάει τα βόδια του θεού Απόλλωνα.Ο Απόλλωνας θύμωσε και θα τον έβαζε τιμωρία, μα όταν άκουσε την γλυκιά φωνή της λίρας μαγεύτηκε και ζήτησε να του δώσει την λύρα αντί να τον βάλει τιμωρία. Ο Ερμής δέχτηκε. Από τότε είναι γνωστό ότι ο Απόλλωνας έφτιαξε την λύρα.

Ύστερα,πήγαμε στις «μαγεμένες». Εκεί μου άρεσε ότι για κάθε άγαλμα είχαν μια ιστορία και μας τις είπαν όλες. Δεν μου άρεσαν δυο πράγματα: Το πρώτο είναι ότι ένας Γάλλος ήθελε να αγοράσει τις «μαγεμένες» και επειδή τότε κυβερνούσαν οι Τούρκοι, τους συνέφερε να τις αγοράσει ο Γάλλος. Έτσι τις πήραν οι Γάλλοι και μας έστειλαν αντίγραφα. Το δεύτερο είναι ότι ένας πάμπλουτος Εβραίος ήρθε και έχτισε το σπίτι του δίπλα στις «μαγεμένες»έτσι ώστε να τις έχει στην αυλή του και εκμεταλλευόταν το γεγονός αυτό και σε κάθε τουρίστα περαστικό  πουλούσε από ένα κομματάκι από τις μαγεμένες.

Μ’ άρεσαν και οι «μαγεμένες» και τα όργανα τις μουσικής και η τεχνολογία που έδειχνε το μουσείο και έτσι έφυγα σκεπτόμενη αυτά.

ΑΛΙΚΗ

Στις 19-1-2015 πήγαμε με το σχολείο μου στις Μαγεμένες  στην Έκθεση. Μου άρεσαν πολύ οι μυθοι τους και η κατασκευή τους.

Ο μύθος για αυτές λέει ότι παλιά στα σημερινά ερείπια της αρχαίας αγοράς ο Μ. Αλέξανδρος και η γυναίκα του βασιλιά της Θράκης είχαν ερωτευτεί. Ο βασιλιάς της Θράκης το κατάλαβε και έκανε στον Μ.Αλέξανδρο. Αυτός όμως το έμαθε και δεν βγήκε από το δωμάτιό του. Έτσι η βασίλισσα αποφασίζει να τον επισκεφθεί. Τα μάγια όμως την χτυπούν και αυτήν και τη συνοδεία της με αποτέλεσμα να μαρμαρώσουν.

Ο μύθος που με εντυπωσίασε πιο πού ήταν της Αύρας.

ΧΑΡΑ

Σήμερα με το σχολείο πήγαμε στην έκθεση και είδαμε τις ΜΑΓΕΜΕΝΕΣ:

Στα Ισπανοεβραϊκά ονομάζονται LES INCANTADAS.

Χρονολογούνται στο τέλος του 2ου ή στις αρχές του 3ου αι. μ.Χ. και τοποθετούνται κάπου ανάμεσα στην Παναγία Χαλκέων, τα Λουτρά Παράδεισος και στον Άγ. Νικόλαο.

Οι ΜΑΓΕΜΕΝΕΣ ήταν: στην εσωτερική ήταν η Μαινάδα, ο Διόνυσος, η Αριάδνη και η Λήδα με τον κύκνο-Δία, ενώ στην εξωτερική, η Νίκη, η Αύρα, ένας Διόσκουρος και η αρπαγή του Γανυμήδη.

Στην Θεσσαλονίκη ήρθαν το 1492 (όπου στην Ισπανία ο Κολόμβος έλεγε στην βασίλισσα Ισαβέλλα ότι μπορεί να πάει στις Ινδίες από άλλο δρόμο. Όμως ανακάλυψε την Αμερική).

Η παρουσίαση ήταν πολύ ωραία και ο ξεναγός μας πολύ αστείος.Θα ήθελα να ξαναπάω.

ΙΑΣΟΝΑΣ

Όλα τα αρχαία αριστουργήματα που είδαμε στο μουσείο, ήταν εκθαμβωτικά, αλλά αυτό που μου κέντρισε το ενδιαφέρον ήταν οι μαγεμένες.
     Κατά τον μύθο ο Μέγας Αλέξανδρος είχε καλέσει τον βασιλιά της Θράκης και τη γυναίκα του, για να ζητήσει βοήθεια στη μεγάλη εκστρατεία του. Η γυναίκα του βασιλιά της Θράκης κάθε βράδυ συναντιόταν κρυφά με τον Βασιλιά των Μακεδόνων. Ο βασιλιάς της Θράκης το κατάλαβε. Έτσι, μάγεψε την στοά που περνούσε ο Μέγας Αλέξανδρος για να πάει στη βασίλισσα , οπότε όποιος περνούσε θα γινόταν άγαλμα.
     Ο Μεγάλος Στρατηλάτης ενημερώθηκε για την πράξη του βασιλιά και εκείνη τη νύχτα δεν πήγε στη βασίλισσα. Η γυναίκα του βασιλιά της Θράκης ανησύχησε και μαζί με το προσωπικό της προχώρησαν προς τη στοά . Έτσι,  πέρασαν την στοά και έγιναν αγάλματα .Ο βασιλιάς της Θράκης αντιλήφθηκε την απουσία της γυναίκας του και πέρασε την στοά για να τη βρει και μαρμάρωσε.
      Οι μαγεμένες ξεχώριζαν και για την όψη τους. Ήταν τέσσερις κίονες. Στην εσωτερική πλευρά εικονίζονταν μια Μαινάδα, ο Διόνυσος, η Αριάδνη και η Λήδα με τον κύκνο (Δία), ενώ στην εξωτερική η Νίκη, η Αύρα, ένας Διόσκουρος και η αρπαγή του Γανυμήδη.
      Η ιστορία τους εξάπτει την φαντασία του κάθε ανθρώπου. Ως τον 19ο αιώνα το μνημείο βρισκόταν στην καρδιά μιας εβραϊκής συνοικίας, μέσα στην αυλή ενός έμπορου. Ο έμπορος αποσπούσε μικρά κομμάτια από τα μνημεία και τα πουλούσε στους τουρίστες. Το 1864, ο Γάλλος Emmanouel Miller, με άδεια της Οθωμανικής κυβέρνησης, παρά την αντίδραση του πληθυσμού της πόλης, πήρε τους κίονες . Τώρα εκτίθενται στο Μουσείο του Λούβρου.
      Αυτή είναι η ζωή των μαγεμένων, η όψη τους και ο μύθος τους. Αυτές είναι οι "κλεμμένες Καρυάτιδες της Θεσσαλονίκης", όπως τις αποκαλούνε πολλοί.